معرفی آموزش مجازی و غیرحضوری

نظر به بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر ضرورت مدرنیزه کردن حوزه منطبق با ‏نیازها و همچنین به سبب محدودیت‌های موجود برای بانوان و عدم امکان حضور مستمر آنان در مراکز علمی جامعه الزهرا علیها سلام با گسترش وسایل نوین ارتباطی و همت و پشتکار در به کارگیری آن در شیوه آموزش، به فرموده رهبر انقلاب جامه‌ی عمل پوشانده و افتخار می‌کند که امکان تحصیل غیرحضوری برای بانوان مشتاق علوم دینی در سراسر کشور را فراهم نموده است و تا کنون هزاران نفر از مشتاقان علوم اسلامی از خدمات این مرکز بهره مند شده‌اند و از بازدهی قابل توجهی برخوردار است. آموزش غیرحضوری از سال 1368 کار خود را با دوره سطح 2 (عمومی) آغاز و در قالب رشته‌های تخصصی در سطح 3 ادامه و گسترش داد.

مرکز غیرحضوری با گذشت بیش از سه دهه فعالیت و روزآمد نمودن تجربیات و با هدف بهره‌مندی از پیشرفت‌های بوجودآمده در عرصه آموزش‌های از راه دور، برنامه آموزش مجازی را نیز در سال 1394 آغاز نمود و تاکنون هزاران نفر از مشتاقان علوم اسلامی را با معارف ناب اسلامی آشنا کرده است.

با عنایت خداوند متعال برنامه غیرحضوری جامعه الزهرا علیها سلام با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده و توانسته است جمع قابل توجهی از بانوان خانه‌دار و شاغلی که به علل مختلف قادر به شرکت در دوره‌های تحصیلی حضوری نیستند را به فیض تحصیل علوم دینی نائل نماید.

مرکز آموزش مجازی و غیرحضوری با برنامه‌ریزی دقیق درسی، ارزشیابی علمی و تولید محتوای آموزشی توسط اساتید توانمند و برگزاری کلاس‌های آنلاین سعی نموده بهترین کیفیت آموزشی را برای طلاب فراهم نماید.

****غیرحضوری***

در بخش غیرحضوری اعم از سطح 2 و 3 طلاب جزوات و کتب درسی خود را می توانند از فروشگاه الکترونیک تهیه نمایند. فایل های صوتی دروس از طریق سامانه مجازی قابل بهره برداری می باشد. در حال حاضردر این بخش دروس تجوید قران، مقاله، روش تحقیق و کارورزی  به صورت آنلاین برگزار می شود . باقی دروس به صورت آفلاین می باشد. ارزشیابی مستمر و انجام تکالیف آموزشی  و پزوهشی  از دیگر اموری است که در برنامه درسی طلاب قرار داده شده است. ارائه تکالیف آموزشی و پژوهشی طلاب به اساتید از طریق سامانه مجازی امکان پذیر می باشد. امتحانات میانترم به صورت آنلاین برگزار می شود.

***مجازی***

در بخش مجازی اعم از سطح 2 و 3 تمامی دروس به صورت برخط توسط استاتید برگزار می شود وطلاب ملزم به شرکت در تمامی کلاسهای انتخاب واحد کرده خود می باشند. تالار گفتگو جهت تعامل استاد و شاگرد و طلاب با همدیگر در سامانه مجازی فعال می باشد. ارائه تکالیف آموزشی و پژوهشی طلاب به اساتید از طریق سامانه مجازی امکان پذیر می باشد. ارزشیابی مستمر و انجام تکالیف آموزشی  و پزوهشی از دیگر اموری است که در برنامه درسی طلاب قرار داده شده است. طلاب جزوات و کتب درسی خود را می توانند از فروشگاه الکترونیک تهیه نمایند. فایل های صوتی دروس از طریق سامانه مجازی قابل بهره برداری می باشد. امتحانات میانترم به صورت آنلاین برگزار می شود

مرکز آموزش غیرحضوری و مجازی در سطح 2 و 3 طلبه می پذیرد.

**برنامه سطح 2 شامل 190 واحد درسی است که 160 واحد به صورت عمومی و 30 واحد به صورت گرایشی در16 نیم سال ارائه می شود. به طلابی که موفق به گذراندن تمامی واحدهای درسی با معدل 14 شوند دانشنامه سطح 2 ( کارشناسی ) اعطا می شود.

گرایش های سطح 2 مجازی : فقه و اصول. تفسیر علوم و قران.تاریخ اسلام.فلسفه و کلام اسلامی.تعلیم و ترییت اسلامی

گرایش های سطح 2 غیرحضوری: فقه و اصول . تفسیر علوم قرانی . فلسفه و کلام اسلامی

**برنامه سطح 3 مجازی و غیرحضوری شامل 94 واحد درسی است که در 10 نیم سال ارائه می شود. به طلابی که موفق به گذراندن تمامی واحدهای درسی با معدل 14 شوند دانشنامه سطح 3 ( کارشناسی ارشد ) اعطا می شود.

 رشته های سطح 3 مجازی : تاریخ اسلام. کلام اسلامی. فقه و اصول. تفسیر و علوم قرآن

رشته های سطح 3 غیرحضوری: کلام اسلامی. فقه و اصول. تفسیر و علوم قرآن

***مزایای تحصیل مجازی و غیرحضوری جامعه الزهرا علیها سلام

1-افزایش دستیابی به فرصت یادگیری و آموزش علوم دینی مناسب با اقتضائات و شرائط بانوان:با توجه به ویژگی‌های خاص شیوه تحصیل غیرحضوری و مجازی و مناسبت آن با الگوی زندگی زن مسلمان، جمع کثیری از بانوان به دلایل مختلف از قبیل ازدواج، فرزند‌آوری، خانه‌داری، بیماری‌های خاص، عدم رضایت پدر یا همسر و هزینه‌های ایاب و ذهاب و مهدکودک امکان خروج مستمر از منزل را نداشته و به دنبال مدلی برای فراگیری علوم دینی هستند که با شرایط زندگی آنان هماهنگ و متناسب بوده و همچنین از برکت تحصیل علوم دینی بهره مند شوند. انعطاف پذیری بالای تحصیل غیرحضوری این امکان را به بانوان می‌دهد که به راحتی در کنار مشغله‌های خود، تحصیل حوزوی را نیز داشته باشند و به ویژه افرادی که به واسطه شغل خود و یا پدر و همسر امکان سکونت مداوم در یک مکان را ندارند از علوم حوزوی بی‌بهره نمانند.استقبال خواهران ساکن مراکز استان‌ها از تحصیل غیرحضوری و مجازی با وجود فراهم بودن مراکز حوزوی حضوری، انگیزه بالای بانوان برای تحصیل حوزوی با وجود تفاوت تعداد واحدهای سطح 2 و سطح3 با واحد دانشگاه‌ ،امکان تحصیل در مناطق کمتر برخوردار ،امکان صرف زمان بیشتر برای خانواده،امکان همراهی با پدر و یا همسر در تبلیغ داخل و خارج از کشور و ایجاد تسهیل زمینه فرزندآوری را برای طلاب از دیگر امتیازات این نوع تحصیل می باشد.

2-بالا رفتن سطح اطلاعات دینی بانوان و تاثیر مثبت فردی و اجتماعی در کل کشور

3-عدم محدودیت مکانی و زمانی آموزش

4-صرفه جویی در هزینه تحصیل

5-ترویج معنویت و اخلاق در گستره وسیع

6-پوشش دادن طیف وسیعی از مخاطبان نسبت به تعلیم اموزه های دینی

7-ایجاد آرامش بیشتر برای بانوان و خانواده:خروج مستمر بانوی خانه از منزل موجب ناآرامی فرزندان، همسر و حتی خود طلبه می‌گردد، لذا حضور گرم مادر در خانه برای همه اعضا خانواده آرامش‌بخش بوده و در تربیت نسلی سالم و کارا مؤثر است. همچنین با حذف ساعات الزامی کلاس‌های حضوری و رفت و آمدها که حداقل نیمی از روز را به خود اختصاص می‌دهد بانوان به عنوان همسر و مادر زمان بیشتری را می‌توانند در منزل و کنار خانواده صرف نمایند و نیز این امکان را به بانوان می‌دهد تا با توجه به شرایط زندگی برای مطالعه و یادگیری در هر ساعتی از شبانه روز برنامه‌ریزی نمایند که خود به آرامش و نشاط خانواده کمک شایانی می‌نماید

8-امکان تنظیم یادگیری محتوای علمی و سرعت مطالعه براساس استعداد و توانایی فردی:در این شیوه با فراهم بودن امکان استفاده چندباره از محتواهای آموزشی، فراگیر می‌تواند با توجه به ویژگی‌های جسمی و ذهنی خود به امر یادگیری بپردازد. از جهتی این مزیت صرفه جویی در زمان افراد با استعداد را فراهم می‌نماید؛ چرا که در کلاس‌های حضوری افراد با سطح استعداد و توانایی مختلف حضور دارند و استاد مجبور به تدریس در یک سطح متوسط می‌باشد، ولی با شیوه غیرحضوری و مجازی می‌توان محتواها را براساس سطح هر فرد ارائه نمود.

9-فراهم نمودن امکان تحصیل حوزوی برای خواهران تأثیرگذار و نخبه:یکی از محسنات این شیوه تحصیلی جذب بانوان تاثیرگذار و نخبه کشوری است که امکان تحصیل حضوری برای آنان فراهم نیست. از آنجا که بسیاری از اعضای این طیف از جامعه به فعالیت‌های علمی یا اجتماعی مشغول بوده و قسمت قابل توجهی از وقت آنان به این فعالیت‌ها مصروف می‌گردد، حضور آنان در محل تحصیل علوم دینی غالباً میسر نبوده یا با مشکلات عدیده همراه است، ازاین‌رو تعداد زیادی از آنان از فیض تحصیل محروم مانده و حتی ممکن است در دراز مدت به دگرگونی در اعتقادات و باورها دچار شوند. در جدول ذیل به آمار برخی از خواهران تاثیرگذار که همزمان با فعالیت خود تحصیل غیرحضوری دارند اشاره شده است.

10-بهره‌مندی از ظرفیت تبلیغی-ترویجی طلاب غیرحضوری و مجازی در کل کشور:تربیت نیروی انسانی بومی برای رفع نیازهای دینی جامعه، نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه از دیگر فرصت‌های پیش رو حوزه‌ با شیوه تحصیل غیرحضوری است. چرا که فرصت بهره‌مندی از علوم دینی را برای بانوان در محل سکونت خود و استفاده همزمان از دانش و توانمندی برای تبلیغ را فراهم نموده است.

**این شیوه تحصیل از تجمع مبلغان در قم و کلان شهرها جلوگیری نموده و افراد مقید و مدافع دین را در کل کشور و بین الملل توزیع می‌نماید. آمار جدول به روز رسانی شود

**تربیت مبلغین دینی در سراسر کشور و بین الملل به خصوص نقاط دورافتاده و محروم

**تربیت پژوهشگران حوزه علوم اسلامی برای کل کشور

11-بهره مندی از اساتید برجسته و دارای سطوح عالی علمی:یکی از مشکلات جدی در شهرستان‌ها عدم دسترسی به اساتید قوی و برجسته می‌باشد که شیوه تحصیل غیرحضوری و مجازی به سهولت و با کمترین هزینه، بهره مندی از تدریس برجسته‌ترین اساتید حوزه را برای بانوان در سراسر کشور فراهم نموده است.

12-غنای محتوای آموزشی: استفاده از اساتید قوی و سرفصل‌های مصوب شورای سیاست گذاری بیانگر غنای محتوای علمی برنامه غیرحضوری  می‌باشد

13-استفاده از منابع و ابزارهای آموزشی به روز و پیشرفته

14-برگزاری کلاسهای برخط با تعامل استاد و شاگرد

15-بهره مندی از تالار گفتگو برای تعامل استاد و شاگرد و شاگردان با همدیگر

16-ارسال تکالیف و کارهای پژوهشی طلاب از طریق سامانه مجازی

17-تولید و ارائه محتواهای آموزشی الکترونیک

18-بهره برداری از صوتهای الکترونیکی دروس از سامانه مجازی

19-سهولت دسترسی به محتواهای آموزشی تولید شده در هر زمان و مکان برای طلاب

20-ارتباط آسان و سریع طلاب با کارشناسان آموزش با استفاده از سامانه های مرکز

21-ایجاد کانونهای استانی برای طلاب در 10 استان کشور(البرز. اصفهان. چهار محال و بختیاری. کرمان. مازندران. تهران. یزد. خراسان رضوی شمالی و جنوبی)

22-برگزاری امتحانات پایان ترم در سراسر استانها و برخی شهرها به صورت حضوری

23-خریداری کتب درسی از طریق فروشگاه الکترونیک

24برگزاری امتحانات میانترم برای مرور دروس و آشنایی با سوالات امتحانی

 

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱
  • سامانه پیامکی: ۵۰۰۰۱۷۱۷۱۸۱۸۱۹

ارتباط با بخش آموزش از راه دور

  • مدیر مرکز: ۳۲۱۱۲۳۰۵
  • دوره عمومی: 2440 - 32112301
  • دوره تکمیلی: 2313 - 32112312
  • پشتیبانی فنی: 2441 - 32112566
  • کانال مرکز: https://eitaa.com//vdc_jz